Lomatunnelmia

37115754_10156411796736772_70950085181046784_n

Varsinainen kesäloma on itseltäni ja varmaan suurimmalta osaa suomalaisia nyt ohi. Heinäkuu oli sään puolesta loistava kuukausi lomailuun. Lomalla sai nauttia helteistä ja ulkoilmasta, tai toisaalta halutessaan pysytellä sisätiloissa tuulettimen ääressä. Jokainen viettää vapaa-aikaa omalla tyylillään. Itse halusin pitää lomaa kaikista arkisista askareista ja pysytellä mahdollisimman paljon pois kotoa. Pidin taukoa jopa kirjoittamisesta, vaikka siitä paljon nautinkin. Sen sijaan lukemiselle ja perheen yhdessä ololle jäi enemmän aikaa.

_DSC0167 kopio.jpg

_DSC0099 kopio

Ensimmäisen pienen lomareissun teimme mieheni kanssa Kolille, vaikkakin paljon pienemmässä muodossa kuin alunperin oli ajatus. Suunnitelmissa oli kävellä Kontiolahdelta Kolille ja yöpyä pari yötä matkalla, mutta helteiden vuoksi päädyimme pieneen kävelyretkeen Ryläyksellä ja yhteen yöpymiseen. Matkaa kertyi vain noin 5 kilometriä, mutta sain kuitenkin hyvää harjoitusta mahdollista pidempää vaellusta varten. Painava rinkka, jyrkät nousut ja kuumuus tekivät kävelystä haastavaa pienelläkin matkalla. Tällä kertaa myös kannoimme kaiken käyttö- ja juomaveden itse, sillä emme yöpyneet vesistön läheisyydessä. Ainoastaan juomapulloja saimme täytettyä reitin alussa olevasta purosta.

Olen pienestä pitäen tykännyt nukkua ulkona, mutta nyt oli ensimmäinen kerta kun sain tehdä sen riippumatossa. Illalla oli hurja tunne alkaa nukkumaan, kun parvi itikoita inisi suoraan nenän edessä, onneksi kuitenkin itikkaverkon takana. Tuon inisevän äänen yhdistää kuitenkin niin negatiiviseen tunteeseen, että ihmettelin miten pian uni siitä huolimatta tuli. Riippumatot ripustimme Ryläyksen näkötornin juurelle. Illalla oli parasta kiivetä torniin ihailemaan maisemia ja ottamaan aurinkoa. Torniin kävi myös sen verran tuuli ettei siellä ollut itikoita, eikä liian kuuma. Kahdenkeskinen aika luonnon helmassa tuntui todella rauhoittavalta. Tajusimme että koko yhdessä olomme aikana sitä on ollut aivan liian vähän.

_DSC0062 kopio

Seuraavana päivänä kotiin palattuamme saimme vielä ajatuksen lähteä kiertämään täällä Kontiolahdella sijaitsevan Kolvananuuron reitin. Lähdimme kävelylle kahdeksan maissa illalla, ja jo alkumatkasta huomasin itsessäni pientä väsymystä. Tuo väsymyksen tunne muuttui jossakin kohtaa päänsäryksi, joka saattoi olla seurausta liian vähäisestä veden juonnista. Päivä oli ollut kuuma, ja aamuisen kotiinpaluun jälkeen olimme olleet vielä paljon ulkona. Samalla aikaa kun päänsärky alkoi, niin aloimme olla siinä kohtaa reittiä, jossa kuljimme umpeen kasvanutta rotkoa pitkin pomppien kiveltä toiselle. Veden juonti olisi ehkä voinut auttaa, mutta pysähtyminen ei tullut kysymykseen siinä kohtaa. Pienikin vauhdin hidastaminen sai kimppuumme melkoisen itikkalauman. Kuuman sään vuoksi olin vielä laittanut jalkaani lyhyet shortsit, jotka eivät paljon suojanneet pitkältä heinikolta. Rotkon jälkeen oli vielä kohtuullisen haastava ja pitkä nousu, jossa kohti koko reissu alkoi jo vähän kaduttaa. Kuitenkin ylös päästyämme tuuli alkoi käydä hiljakseen ja näimme upeita maisemia. Vihdoin pystyi taas pysähtymään, hörppäämään vettä ja sitomaan auenneet kengän-nauhat. Ajatus mukavasta pikku iltakävelystä ei ollutkaan niin leppoisa mitä etukäteen kuvittelin. Loppumatkasta päänsärky oli kuitenkin helpottanut ja olisin jo halunnut jäädä metsään poimimaan mustikoita. Kannatti lähteä.1

Seuraavan päivän otimme vähän rennommin ja päätimme kokeilla ekaa kertaa suppailua. Täältä Kontiolahdelta, Höytiäisen tuvalta saa vuokrattua sup-lautoja hintaan 20€/tunti. Pystyssä pysyminen oli helppoa, mutta tässäkin reissussa koin oman jännityshetken. Meloimme melko kauas rannasta, jolloin tuulen aikaan saama aallokko alkoi viedä lauttaani niin, etten meinannut saada käännettyä sitä menosuuntaan. Lopulta sain kuitenkin muistutuksen huopaamisesta ja sain käännettyä laudan haluamaani suuntaan. Hetken jo kuvittelin joutuneeni tuulen vietäväksi. Yksin ollessa olisin saattanut hätääntyä hieman enemmänkin. Lopuksi meloimme lähemmäs rantaa ja pulahdimme välillä uimaan.

37601753_10156418934496772_8883351072442155008_n

Seuraava viikko vierähtikin kaupunkimaisemissa. Teimme pitkään odotetun reissun Pietariin mieheni isovanhempien luokse ja tällä kertaa lapsetkin olivat mukana. Nähtävää ja koettavaa oli paljon. Kävimme mm. sirkuksessa, aquariumissa, huvipuistossa, eläintarhassa ja ihastelemassa hiekkaveistoksia. Vietimme paljon aikaa ostoksilla ja saimme ukin opastaman kaupunkikierroksen Pietarin keskustassa. Sain kuulla myös useita tarinoita ukin ja mummon menneisyydestä, sekä nähdä vanhoja kuvia ja videoita. Myös kahdenkeskiselle kaupunkireissulle järjestyi aikaa toiseksi viimeiseltä illalta.

DSC_4762 kopio

DSC_4553 kopio

38043158_10156446840186772_7074407832023465984_n

DSC_4870 kopio

Asia joka meitä ennen reissua mietitytti oli matkapahoinvoivat lapsemme. Etenkin kuopus on alkanut voimaan pahoin vähän pidemmillä automatkoilla, joten tiesimme siihen varautua. Olimme jopa kääntäneet turvaistuimet kasvot menosuuntaan, mutta emme silti säästyneet sotkuilta. Lähdimme molemmille matkoille noin kuuden aikaan aamulla, joka oli todella hyvä ajoitus. Alkumatka meni pienessä tokkurassa, sitten tuli unet ja sen jälkeen pysähdyksiä tullissa sekä huoltoasemilla. Matka kesti noin kuusi tuntia per sivu ja molempien pahoinvoinneista huolimatta matka meni kaikenkaikkiaan yllättävän hyvin.

Matkustelu on kyllä ihanaa ja toivoisin pystyväni tekemään sitä enemmänkin. Nautin kun saan nähdä uusia paikkoja, eikä toisten nurkissa majailukaan ole koskaan ollut minulle hankalaa. Pidän todella paljon sekä luonnon rauhasta, että suurten kaupunkien vilinästä. Reissujen jälkeen myös oma sänky tuntuu aina entistä paremmalta. Näiden reissujen myötä tuli myös ajatus, että haluaisin kehitää lisää omaa venäjän kielen taitoani, sekä suunnitella mahdollisesti jo ensi kesälle pidemmän vaellusreitin. Saa nähdä mihin seuraavat lomat sitten lopulta vievät, mutta ainakin tämän kesän reissut tuntuivat onnistuneilta. Ehkä nyt voin jo kohdata syksynkin paremmilla mielin.